آلومینیوم

همه چیز درباره آلومینیوم

آلومینیوم

همه چیز درباره آلومینیوم

خواص آلومینیوم دراکستروژن الومینیوم

دوشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۶:۰۷ ب.ظ

خواص آلومینیوم دراکستروژن الومینیوم


 

هر نوع فلز با توجه به خواص و ویژگی های خاص خود در صنایع مختلف موارد کاربرد متفاوتی دارد  . آلومینیوم نیز با توجه به خواص ویژه خود در موارد و صنایع بسیار گوناگونی استفاده می شود.

فلز آلومینیوم با توجه به ساختار کریستالی اتم های آن دارای فرم پذیری و شکل پذیری مناسبی است . مقاومت به خوردگی الومنیوم  به دلیل میل بالای آن برای ترکیب با اکسیژن نسبتا بالا است زیرا سریعا اکسید آلومینیوم پایدار روی سطح آن ایجاد می گردد.  در اسید ها کم  محلول ولی در باز ها به خوبی حل می شود. نقطه ذوب آلومینیوم خالص 660 درجه سانتیگراد می باشد و سومین عنصربر روی کره زمین از نظر فراوانی می باشد.

آلومینیوم پس از فولاد پر مصرف ترین فلز دنیا محسوب می شود . ‌وزن پایین این فلز ، در صنایع خودرو سازی و هوا فضا باعث کاهش بسیار وزن سازه ها شده است و این صرفه جویی در پایه ها و تاسیسات حفاری چاه های نفت به خوبی قابل مشاهده است. همچنین حمل و نقل آسانتر و ارزانتر می شود .

فلز آلومینیوم از نظر هدایت الکتریکی و هدایت حرارتی در مقام چهارم فلزات بعد از نقره ، طلا و مس قرار دارد که با توجه به قیمت و وزن نسبت به سایر فلز های هادی آلومنیوم برای کاربردهای الکتریکی و الکترونیکی مناسب تراست. در صنعت الکترونیک بسیاری از هادی ها و کابل ها همچنین هیت سینک ها و قطعات خنک کننده از این فلز ساخته می شوند .

 این فلز خاصیت غیر مغناطیسی بودن را داراست که با توجه به سبکی و استحکام آن موجب استفاده فراوان آن در صنایع نظامی شده است. این خاصیت در ساخت هیت سینک ها نیز حائز اهمیت است. 

هدایت حرارتی بالا ، وزن کم و شکل پذیری بالای آلومینیوم این فلز را برای ساخت مبدل های حرارتی ، رادیاتور ها مناسب می سازد.

 در عایق بندی حرارتی که معیار اصلی در مواد ساختمانی محسوب می شود ساخت پروفیل آلومینیومی بسیار رواج دارد . در صنایع ساختمانی این فلز برای ساخت در ،‌پنجره ، نما ،‌سقف ها ی ساختمان ها استفاده می شود. این فلز در صنایع  تهویه مطبوع ،‌ صنایع نفت گاز پتروشیمی ، صنایع سردخانه و سایر صنایع استفاده فراوانی دارد.

برای پوشش دهی  بر روی پروفیل الومینیوم از روش های مختلفی مانند آنودایز کردن ، محافظت کاتدی و پوشش پودری استفاده می گردد.

فلز آلومینیوم دارای بیش از چهارصد و پنجاه آلیاژ مختلف ثبت شده می باشد که از هر کدام با توجه به خواص مورد نیاز و همچنین سبک تولید و شکل دهی آلومینیوم می توان استفاده کرد.  آلومینیوم فلزی است که قابلیت نامحدودی برای ارائه پروفیل هایی با اشکال و سطح مقطع های مختلف دارد.

اکستروژن یکی از روش‌های شکل دهی شمش‌ها یا فلزات آلیاژی  است که پروفیل های آلومینیوم به این روش ساخته می شوند. برای تولید در این روش آلومینیوم با آلیاژ های کار پذیر به شکل استوانه در سایزهای استاندارد ریختگی می شوند که به آن ها بیلت می گویند. قبل از تولید پروفیل برای به دست آمدن کیفیت مناسب ، بیلت ها تحت عملیات همگون سازی قرار می گیرند تا ساختار اتمی یکدست و کریستالی داشته باشند و خواص آلیاژ ریزی به صورت یکسان در سطح بیلت پخش شود . هموژن سازی تا 40 درصد باعث بالا بردن سرعت اکسترود الومینیوم می شود.  برای تولید بیلت ها به حالت پیش گرم در می آیند و تحت فشار دستگاه پرس اکستروژن (اکسترودر ) به حالت خمیری در می آیند. دستگاه پرس اکستروژن از پیستونی قوی جهت اعمال بار یکنواخت بر مواد اولیه ( بیلت ) و پرس کردن و فشار دادن آن در بدنه دستگاه استفاده می‌شود که آلومینیوم در این حالت به صورت خمیری شکل می گیرد. برای شکل دادن به آلومینوم نیاز به ساخت قالب اکستروژن است که بین بیلت ها و رام دستگاه پرس قرار می گیرد و مواد به صورت خمیری از آن عبور کرده و شکل دلخواه می گیرد. اکستروژن آلومینیوم ، تکنیکی است که آلیاژهای آلومینیوم را به پروفیلهایی با سطح مقطع معین برای کاربردهای معین تبدیل میکند.

یکی از پر مصرف ترین آلیاژ ها در همه مصارف در اکستروژن آلیاژ های گروه 6000 می باشد که از این دسته آلیاژ 6063 یکی از آلیاژ های پر مصرف است.

قابلیت جوشکاری خوب ، مقاومت به خوردگی و جلوه آنودایز بسیار خوب و قابلیت ماشین کاری متوسط از خصوصیات این آلیاژ است . به صورت مفتول ، میله ، لوله ، نرده ، مقاطع اکسترودی و پروفیل در ساخت در و پنجره ، قطعات ساختمانی ، لوازم آشپزخانه ، لوله های آبیاری ، ورق های آجدار برای پوشش سقف ها ، قطعات معماری اکسترود شده و سقف های کاذب ، کف کامیون و تریلر استفاده می شود.

برای ساخت قالب اکستروژن آلومینیوم شکل دو بعدی پروفیل خواسته شده روی فولاد در می آید که نوع فولاد استفاده شده گرم کار می باشد. ساخت قالب اکسترود به لحاظ دقت در ابعاد و طراحی مناسب ، همچنین به لحاظ استحکام و طول عمر، نقش تعیین کننده ای در کیفیت پروفیل آلومینیوم و همچنین کاهش قیمت تمام شده پروفیل خواهد داشت . . .

پروفیل اکستروژن آلومینیوم ( پروفیل اکسترود ) به عنوان یکی از پر مصرف ترین بخش مصارف الومینیوم در صنعت به حساب می آید . تولید محصولات آلومینیومی داری المانهای فنی و ظرافتهای خاص می باشند. متاسفانه عدم درک متقابل تولید کننده و مصرف کننده منجر به روابط غیر شفاف و عدم هماهنگی و در نتیجه باعث اتلاف زمان ، سرمایه و سوء تفاهم بین آنها می شود.

هدف اصلی شرکت آلوم طرح پاسارگاد ارزش آفرینی در صنعت آلومینیوم و قرار گیری بین تولید کنندگان و مصرف کنند گان کالا ها و محصولات آلومینیومی و به ویژه برای ساخت پروفیل الومینیومی ، می باشد . فعالیت ما در این عرصه به گونه ای است طراحی مناسب نقشه ، ساخت قالب مناسب و با کیفیت ، ارائه متد های علمی هنگام فرآیند تولید پروفیل و پوشش دهی  ، دقت دربسته بندی و همچنین زمانبندی دقیق و مناسب در فرآیند تولید باعث کاهش هزینه وافزایش قابل توجه کیفیت محصول نهایی سبب وجه تمایز ما می گردد.
استفاده از این متد های علمی که موجب کاهش قیمت پروفیل الومینیوم شده و افزایش کیفیت کالا می شود موجب گردیده است تا بتوانیم رقابتی مناسب با محصولات وارداتی ایجاد نماییم.

ما بین تولید کننده و مصرف کننده بر سر یک محصول با المانهای فنی موجب گردیده است.

 مسائلی نظیر کمبود اطلاعات تکنیکی در مصرف کننده و عدم پاسخگویی از طرف تولید کننده باعث ایجاد مشکلات و عدم تعامل فنی و تکنیکی بین این دو می شوند.
در این راستا ،شرکت آلوم طرح پاسارگاد با بهره گیری و تلفیقی از نیروهای متخصص ، با تجربه و تحصیل کرده در صنایع آلومینیوم و حسابداری صنعتی ، سعی در حل مشکلات بیان شده و بهینه کردن قیمت تمام شده و افزایش کیفیت محصول را دارد.

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی